Bent u de ideale werkgever?

Medewerkers zijn het sociaal kapitaal van uw organisatie. Hoe slaagt u erin talentvolle medewerkers aan te trekken en te behouden? Functie-inhoud, verantwoordelijkheid, correcte verloning, groeikansen: alleen met een doordachte employer brand overtuigt u de juiste medewerkers.

‘Employer branding’ is de manier waarop u zich als werkgever profileert. Het Communicatiehuis steunt u daarin met doordachte strategieën voor jobmarketing. We versterken uw ‘Employer Value Propositions’, een pakket functionele, economische en psychologische voordelen die verbonden zijn met uw merk en met uw onderneming. Zo wordt u zowel intern als extern de meest geprefereerde werkgever.

Onze diensten: Employer branding auditInterne communicatie auditCommunicatiestrategieEmployer brand ontwikkeling

Employer branding-audit

Interne en externe doorlichting van uw employer brand

U wil zich als werkgever als merk profileren? U wil uw menselijk kapitaal op een duurzame manier aan uw organisatie binden? U wil nieuwe talentvolle medewerkers aantrekken? Het lijkt een evidentie, maar voor vele bedrijven is dit geen sinecure.

Audit

Claerhout Communicatiehuis maakt samen met u een diepgaande analyse van uw employer brand. We toetsen -zowel intern als extern- de missie, visie en waarden af.

We gaan op zoek naar de magneet voor uw medewerkers. Wat betekent uw bedrijf voor uw medewerkers? Waarvoor staat het bedrijf? Waarom werken uw medewerkers met plezier voor uw bedrijf? Wat zijn hun drijfveren?

We toetsen de managementvisie af doorheen de volledige organisatie. Waar vinden we matches? Waar ontdekken we discrepanties? De verschillen worden besproken en uitgekristalliseerd. Een aligneringstraject wordt voorgesteld.

Interne communicatie-audit

Inside out communiceren is de basis

Binnen de volledige communicatiemix wordt de interne communicatie vaak stiefmoederlijk behandeld. Een fout zonder meer. De interne communicatie vormt binnen vele ondernemingen de solide basis waarop gebouwd kan worden. Een doorgedreven externe communicatie zonder intern draagvlak heeft vrijwel geen kans op slagen.

Claerhout Communicatiehuis zet uw interne communicatie voor de spiegel

We maken een diepgaande audit van uw interne communicatie. Hoe worden strategische beslissingen en visie gecommuniceerd? Hoe verloopt de dagdagelijkse operationele communicatie? Is er ruimte voor inspraak en participatie? Zit er een logische chronologie in de communicatie (eerst intern, dan extern). We maken een assessment op het niveau van inhoud, kanalen, frequentie, zenders en ontvangers.

Na deze grondige analyse stellen we een plan van aanpak op om de interne communicatie bij te sturen of te stroomlijnen.

interne communicatie

Communicatiestrategie

Een marketingcommunicatiestrategie definiëren is als een huis bouwen.

Begin met stevige fundamenten, een goed plan en een bekwame architect

communicatie strategie

Een marketing­communicatie­strategie beantwoordt vijf basisvragen:

  • Naar wie gaan we communiceren?
  • Wat gaan we communiceren?
  • Wie gaat communiceren?
  • Hoe gaan we communiceren?
  • Wanneer gaan we communiceren?

Reflectie is de boodschap.

  • Wat is onze missie: wat doen we en voor wie?
  • Wat is onze visie: wat willen we bereiken?
  • Wat zijn onze waarden?
  • Wat zijn onze doelstellingen op korte, middellange en lange termijn?

Communicatietools

  • Welke tools selecteren we om onze doelstellingen te realiseren?
  • Vertalen ze onze missie, visie en waarden?
  • Spreken ze de juiste doelgroepen aan?
  • Is de inhoud afgestemd op die doelgroepen?
  • Welke doelstelling heeft elke tool? En hoe draagt hij bij tot de totaalcommunicatie?

Methodieken

Claerhout Communicatiehuis ontwikkelde de “Brainplot”-methodiek om elke marketingcommunicatiestrategie de stevige fundamenten te bezorgen die ze nodig heeft.

Met communicatie-architectuur brengen we uitgangspunten, strategieën, actoren en tools in kaart. We tekenen het volledige radarwerk schematisch uit. Alleen zo bewaren we het overzicht en kunnen we nagaan hoe we uw totaalcommunicatie en doelstellingen realiseren.

Employer brand ontwikkeling

Uw employer brand – step by step

Wij ontwikkelen stap voor stap employer brands. Ons framework doorloopt volgende fases:

  • Bepalen van het gewenste doel
  • Waar naartoe? Waar zeker niet naartoe?
  • Opstart multi-disciplinair denken en samenwerking
  • Creatie merk-inzichtsplatform
  • Bepalen van uw employer brand promise
  • Bepalen van uw proposition
  • Ontwikkeling van de employer brand identity
  • Bouwen aan een consistent verhaal – inside out
  • Communiceren en doorvertalen van het employer brand
  • Employer brand management
employer brand development

Heeft u een vraag of wenst u bijkomende informatie?

Contacteer ons

Meer dan 150 zorghelden erbij in 1 jaar tijd!

Rekruteringscampagne zorgt voor meer dan 150 extra helpende handen in de zorg!

total humor

Veiligheid op een innovatieve manier in de kijker gezet

Het belang van veiligheid op de werkvloer kan niet overschat worden.