Social media, een uitstekend online kanaal
Bijna iedereen kent en gebruikt social media voor persoonlijke contacten. Maar ook op bedrijfsniveau is social media een uitstekend online kanaal voor het behalen van bepaalde doelen. Want 90% van de hedendaagse consumenten wordt direct of indirect beïnvloed door social media bij hun aankoopbeslissingen.
Het Communicatiehuis is uw gids in de boeiende wereld van social media, social advertising en conversation management en helpt uw bedrijf het volle potentieel uit sociale media te halen.
Het gebruik van social media als communicatietool op bedrijfsniveau brengt heel wat uitdagingen met zich mee:
- Hoe zorgen we ervoor dat social media past in de communicatiestrategie?
- Welke kanalen zijn er interessant voor uw bedrijf en waarom?
- Hoe zet u op een professionele manier accounts op social media op?
- Hoe zorgt u ervoor dat uw medewerkers meehelpen aan de reputatieopbouw van het bedrijf?
- Hoe zorgt u voor beweging op uw socialmediakanalen?
- Hoe begint u conversaties en hoe doet u er actief aan mee?
- Hoe kunnen sociale kanalen bijdragen aan de doelstellingen van uw bedrijf?
Socialmediabeleid
Wat kan en mag op sociale media, wat kan helemaal niet? Waar moeten alle medewerkers zich aan houden? Wij helpen u bij de ontwikkeling van een socialmediabeleid op maat van uw bedrijf.
Het resultaat is een document dat alle medewerkers onderschrijven die in naam van of met betrekking tot uw bedrijf communiceren op social media.
Styleguide voor social media
Een styleguide voor social media bundelt een aantal afspraken met betrekking tot social media:
- Wie zijn de officiële woordvoerders van het bedrijf op sociale media?
- Wie is verantwoordelijk voor wat?
- Welke vaste topics worden gebruikt?
- Wat is de tone-of-voice van de communicatie?
- Wat zijn de gegevens van de contactpersonen?
- Hoe gaat u om met beeldgebruik?
- Welke stijl hanteert u?
Conversation & community building
Al uw socialmediakanalen zijn opgezet. Er bestaat een socialmediabeleid zodat uw medewerkers een leidraad hebben voor het gebruik ervan. Nu de eigenlijke communicatie nog:
- Hoe gaan we de online conversatie op gang brengen?
- Hoe gaan we de interactie aan met andere mensen?
- Hoe gaan we via social media mensen aan ons binden en bouwen aan een community?
Conversation management is het antwoord.
Contentkalender & creation
Op welk moment gaan we wat posten? Hebben we voldoende inspiratie om niet steeds dezelfde boodschap te communiceren? Het Communicatiehuis maakt voor uw bedrijf een performante contentkalender op en kan zelfs instaan voor het inplannen, schrijven, online plaatsen en opvolgen van uw berichten en posts. Uiteraard evalueren we samen met u of onze inspanningen het juiste resultaat hebben behaald.
Monitoring & reporting
Hoe kunnen we dagelijks opvolgen wat onze doelgroepen schrijven en posten over ons op sociale media? Hoe kunnen we dit in onze dagplanning inplannen? Het Communicatiehuis monitort alle socialmediakanalen voor uw bedrijf naar user generated content, positief en negatief. Wij zorgen voor overzichtelijke rapporten die zowel cijfers als content bevatten.
Training
Wat zijn de nieuwigheden en mogelijkheden op de verschillende kanalen die we gebruiken? Kunnen we andere kanalen inzetten om onze doelgroep nog beter te bereiken? Het Communicatiehuis geeft individuele- of groepstrainingen rond social media. De coaching gebeurt steeds op maat van uw bedrijf. Wij kunnen uw medewerkers adviseren over hun huidig gedrag op social media.
Adverteren op social media
Adverteren op sociale kanalen zoals Facebook, LinkedIn of YouTube biedt enorme mogelijkheden voor uw bedrijf. Social media is een van de belangrijkste informatiebronnen en beïnvloedende kanalen voor de hedendaagse consument.
Ook de targeting- en segmentatiemogelijkheden op deze kanalen zijn heel uitgebreid: leeftijd, woonplaats, interesses, mobiel gebruik … zijn maar een paar opties om uw doelpubliek efficiënt te bereiken. Het Communicatiehuis helpt u graag met het opzetten van de meest performante advertenties op sociale media.