Kust-, rivier-, kanaal- en havenloodsen hebben elk een eigen specifieke opdracht. Ze begeleiden jaarlijks zowat 25.000 inkomende en uitgaande scheepsbewegingen naar de haven van Antwerpen. Samen met vele andere actoren is Brabo een onderdeel van ‘de nautische keten’ in de Antwerpse haven. Het veilig loodsen, aan- en afmeren van schepen ‘achter de sluizen’ is de core business van Brabo.
Welkom in de wereld van Brabo
Onbekend is onbemind
De meerwaarde en aanbod van de dienstverlening van Brabo Pilots & Boatmen was onvoldoende gekend, zowel intern, bij klanten als bij het bredere publiek. De communicatie stroomlijnen en de relaties met interne en externe stakeholders moesten versterkt worden. Het opnieuw toekennen van de concessie is een opportuniteit om van Brabo een sterk merk te maken.
De relaties met interne en externe stakeholders moesten versterkt worden
Brainplot, een methodiek om stakeholders te betrekken
Via de Brainplotmethodiek werd in een breder kader creatief nagedacht over identiteit, imago, doelgroepen, strategie, campagne en toekomstbeelden. Havenbedrijf, bestuurders, klanten, medewerkers en vakbonden werden in verschillende Brainplot-sessies betrokken om alle invalshoeken aan bod te laten komen. Dat resulteerde in een concrete en inzetbare communicatiearchitectuur.
Meer weten over de Brainplotmethodiek > contacteer ons
Een nieuwe merkarchitectuur en merkbeeld
Op basis van de Brainplotoefening werd Brabo Group gecreëerd en gekoppeld aan 3 submerken: Brabo Piloting & Mooring, Brabo Academy en Brabo Maritime Services. In deze heldere merkarchitectuur komen de dienstverlening en de competenties ten volle tot hun recht. Dat resulteerde ook in een nieuw logo en huisstijl met een duidelijke positionering van de 3 identiteiten.
Meer weten over logo- en huisstijlontwikkeling > contacteer ons
Communicatieplan intern en extern
Brabo moet een merk worden dat zorgt voor betrokkenheid en vereenzelviging. Een merk dat mensen trots maakt. Een verhaal dat duidelijk en transparant moest zijn. Claerhout Communicatiehuis ontwikkelde samen met Brabo een pragmatisch en snel inzetbaar communicatieplan, waarin alle interne en externe stakeholders betrokken werden. En het resultaat doet zijn werk.
Meer weten over de ontwikkeling van een communicatieplan > contacteer ons
Een oud verhaal is plots verrassend actueel
De kracht van Brabo schuilt in zijn oeroude maar toch verrassend actuele coöperatief businessmodel waarbij klanten en medewerkers vanuit een gedeeld aandeelhouderschap het bedrijf in handen hebben. Met het oog op een adequate dienstverlening is dat de beste garantie om de private en publieke belangen optimaal met elkaar te verzoenen. Mede-eigenaarschap, medezeggenschap en medebeheer worden in de communicatie centraal gesteld.
Meer weten over storytelling > contacteer ons
Omdat woorden niet alles kunnen zeggen
In 1 sterk beeld schuilen soms 1000 woorden. Studio Claerhout kreeg de opdracht om het nieuwe Brabo-verhaal te verbeelden. Zo maakt u in één oogopslag kennis met Brabo, maar vooral ook met de trotse medewerkers die elke dag het beste van zichzelf geven in de haven. Omdat wat ze doen ook goed willen doen. Omdat wat ze doen echt een verschil maakt. En dat spreekt uit de beelden, toegepast in alle ingezette communicatiedragers.
Meer weten over creatieve fotografie en video > contacteer ons
De juiste communicatiedrager voor elk contactmoment
Online, offline en ontmoeting… elk contactmoment heeft nood aan de geschikte instrumenten. We ontwikkelden en produceerden voor Brabo de communicatiedragers en -kanalen om kennis te delen, te inspireren en te connecteren. De website, huisstijldocumenten, een Brabo-krant, publicaties in print-media, testimonials, redactie, een lanceringsvideo,… Andere communicatietools zijn nog in volle ontwikkeling.
Meer weten over online en offline productie > contacteer ons
Contacteer ons
Heeft u een vraag of wenst u bijkomende informatie?
Laat een bericht na, wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.